Näin syntyi Kotiooppera

Foibekartano oli mukana kiinnostavassa Haaga-Helian HomeOpera-hankkeessa, jossa luotiin etäkulttuurikokemuksen malli, jolla sosiaalisen ja digitaalisen kulttuurielämyksen voi toteuttaa kodinomaisessa palvelutalossa etänä. Hankkeessa oli mukana myös Suomen Kansallisooppera ja -baletin Koko Karita -esitys.

- HomeOperasta saadut kokemukset ovat olleet pohja omalle Kotiooppera-elämyskonseptille, kertoo Foibekartanon toimitusjohtaja Ulla Broms.

Millainen kulttuurielämys oikeastaan on? 

Perinteisessä kulttuurielämyksessä, vaikkapa oopperassa käydessä, valmistaudutaan iltaan usein yhdessä etukäteen, paikalle saavutaan yhdessä ja narikassa ja lämpiössä tavataan muita tilaisuuteen osallistuvia. Ennen esitystä tutustutaan esityksen sisältöön esimerkiksi käsiohjelman kautta ja keskustellaan tulevasta esityksestä sekä nautitaan yhdessä mahdollisesta tarjoilusta.

Väliajalla tarjoilun lomassa keskustellaan esityksestä -  jaetaan mielipiteitä ja kokemuksia. Myös esityksen jälkeen jaetaan kokemuksia ja myöhemmin mahdollisesti esityksen tunnelmiin palataan vaikkapa keskustelupalstoilla, sosiaalisessa mediassa tai esityksen kritiikin kautta.

- Digitaalisesti tuotetussa kulttuurielämyksessä pitäisi luoda sama tunnelma ja kokemus kuin mitä perinteinen oopperatuokio tarjoaa, painottaa HomeOpera-hankkeen vetäjä Haaga-Helia ammattikorkeakoulun lehtori Aarni Tuomi.

Itse oopperaesityksen ohella merkittävässä roolissa kulttuurielämyksissä ovat ihmisten välinen yhteisöllisyys ja vuorovaikutus.

- Etäkulttuuri ei ole pelkästään digitaalisesti tuotettua sisältöä, vaan parhaimmillaan kokonaisvaltainen elämys, jossa vuorovaikutteisuus, sosiaalisuus ja yhdessä kokemisen tunne ovat tärkeässä roolissa, kuvailee Aarni ikäihmisille tuotetun kulttuurielämyksen mahdollisuuksia.


“Yhteisöllisyyden tunne tulee siitä, että
kaikki osallistujat huomioidaan.”

Foibekartanon asukas

 

HomeOperan suunnitteluun ja valmisteluihin osallistuivat niin Foibekartanon oma henkilö kuin myös asukkaat.

- Haaga-Helian ohjaamien keskustelujen ja työpajojen avulla, saimme hyvän käsityksen siitä, mistä eri tekijöistä etänä koettu kulttuurielämys muodostuu ja millaiset teknologiset ratkaisut ja oheispalvelut mahdollistavat kokonaisvaltaisen elämyksen etänä ja digitaalisesti, valottaa Ulla HomeOpera-hankkeen vaiheita.

- Kun ymmärsimme, millaisia kulttuurin kokijoita meillä Foibekartanolla on, pääsimme tuottamaan koskettavan, yhteisöllisen ja kokonaisvaltaisen kulttuurielämyksen yhdessä asukkaiden ja henkilöstön kanssa.
 

Foibekartanon ison salin oven eteen on vedetty punaiset samettiverhot luomaan juhlatunnelmaa - kuva Foibekartanolta ennen oopperaesityksen alkua.

Kotiooppera hellii kaikkia aisteja

Kulttuuritapahtumat kuuluvat foibekartanolaisten vireään arkeen. Taide voi eri muodoissaan houkutella kohtaamaan ja nauttimaan kokemuksista. Taiteen tekeminen yksin ja yhdessä voimauttaa ja tuo merkityksellisyyttä elämään. Digitaalisuus on luonteva osa arkea ja hyvää elämää. 

Ensimmäisessä digitaalisesti toteutetussa oopperaelämyksessä olivat mukana Foibekartanon asukkaat, henkilökunta ja yhteistyökumppanit. 

- Uskomme yhdessä tekemiseen ja siihen, että tekemällä asioita yhdessä asukkaiden kanssa, luodaan hyvää elämää kaikille. Siksi HomeOpera-tyyppinen etäkultturielämys sopii täydellisesti toimintaamme, kertoo Ulla. 

- Jatkammekin nyt eteenpäin HomeOpera-hankkeesta ponnahtaneella Kotiooppera-konseptillamme, Ulla toteaa tyytyväisenä.

Lisätietoja

Foibekartano
Ulla Broms, toimitusjohtaja​​​​​: ulla.broms@foibekartano.fi

Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Aarni Tuomi, lehtori: aarni.tuomi@haaga-helia.fi 

Taustaa HomeOpera-hankkeesta

Haaga-Helia ammattikorkeakoulu: 
Tervetuloa toteuttamaan digitaalista kulttuurielämystä ikäihmisille >

HomeOpera-hankkeen podcastit:
Digitaalisia kulttuurielämyksiä ikääntyneille >
Etäkulttuurielämyksiä ikääntyneille >

Huomasitko jo nämä jutut sivuillamme?